"Healthie"

Hej! Idag snubblade jag över begreppet "healthie" när jag surfade i något udda hörn av internet. Med healthie menas alltså en selfie som har med "hälsa" att göra. En hälsoselfie. Jag surfade senare in på instagram och sökte på #healthie. Det fanns exakt samma farliga bilder som dyker upp när man söker på #fitspo eller liknande. Det är bara en sorts bilder som syns. Det handlar om viktnedgång och slanka muskler, transformationtuesday, rippade personer i neon och massa frukt (vad är grejen med all frukt?!). 
 
Ok så, vi har tidigare varit inne på begreppet HÄLSA. Ett livsfarligt skräckbegrepp. Det finns liksom en innebörd i ordet som inte alls är hälsosam. Bilden av en hälsosam person är en sån som bär XS-S, tar powerwalks, tränar minst 3 gånger i veckan och fyller tallriken med sallad.

MEN! 

Hälsa är inte något som syns utanpå en kropp. Din vikt säger egentligen ingenting om din hälsa, Du kan väga 30 kilo eller 140 kilo och ha en bra hälsa. Du kan ha thighgap, du kan få skavsår på låren när du går, du kan ha dubbelhaka, du kan ha synliga nyckelben, du kan gå på gym, du kan träna yoga, du kan vara helt stillasittande MEN fortfarande ha en god hälsa. Därför blir jag så oändligt SUR på missbruket av just det begreppet. 
 
Vad är ens hälsa? För mig är hälsa att må bra psykiskt och fysiskt. Att kroppen och huvudet är i balans. Kroppens värden ser bra ut. Man är glad. För mig skulle en #healthie vara en bild på en person som verkar må bra och ser ut precis hur som helst och inte nödvändigtvis på en rippad person som dricker en spenatsmoothie. 
 
#healthie för på isen på vårvintern är min hälsa som allra bäst!
Emilia, Tankar | |
#1 - - Pommes:

Jag har ju hamnat i en svacka med bloggläsandet men fan vad bra du är!!! Puusss

Svar: Och vi är i en svacka med bloggskrivandet ;) <3456789
halsohets.blogg.se

Upp